Uszkodzony sterownik wentylatorów – objawy

Chłodnica to będzie element zamontowany w naszym samochodzie, który ma do zrealizowania niebagatelne zadanie. Zagwarantowane podczas pracy silnika musi być przecież odpowiednie chłodzenie. Do tego jednak potrzebny jest wentylator chłodnicy. W zasadzie nigdy do końca nie możemy przewidzieć awarii, które mogą wystąpić w naszym samochodzie osobowym albo ciężarowym. Może się zdarzyć na przykład, że w korku temperatura silnika bardzo rośnie. Może to być zjawisko niepokojące i nie można go ignorować. Powodem przegrzania może być uszkodzony sterownik wentylatorów.

Objawy, co z resztą otwarcie nam powiedzą wszyscy mechanicy, nigdy nie mogą być przez nas ignorowane, ponieważ może to doprowadzić do poważniejszych usterek. W zasadzie, jak się dowiemy od każdego specjalisty w zakładzie mechaniki pojazdowej, wentylator nie jest zbytnio skomplikowanym elementem, ale właśnie ma do odegrania bardzo ważną rolę, jeżeli chodzi o układ chłodzenia. Dlatego też warto wiedzieć, kiedy może być uszkodzony sterownik wentylatorów. Objawy początkowe powinny być zawsze zgłoszone do serwisu, gdzie wykonana będzie dokładniejsza diagnostyka.

Uszkodzony sterownik wentylatorów – objawy awarii

W praktyce, niestety szczególnie niezbyt doświadczeni kierowcy, niejednokrotnie nawet nie zwracają uwagi na to, co dzieje się pod maską. Bardzo często też ignorujemy kontrolki, które zapalają się na desce rozdzielczej, bo wydaje nam się, że wystąpił jakiś błąd, który za chwilę może być skasowany po ponownym zapłocie. Dlatego też niejednokrotnie w ogóle nie wiemy, dlaczego został uszkodzony sterownik wentylatorów. Objawy też bardzo często nic nam nie mówią, a więc warto znać przynajmniej podstawowe informacje z zakresu działania chłodnicy. Otóż w dzisiejszych czasach pojazdy są najczęściej chłodzone cieczą, czyli płynem chłodniczym. Ten ostatni przepływa przez kanały, które są zlokalizowane w bloku silnika.

W ten sposób temperatura jednostki napędowej jest skutecznie obniżana. Potem nagrzany płyn wędruje do chłodnicy, gdzie jest słodzony podmuchem powietrza i o to dba właśnie wentylator. Oczy wiście podczas jazdy z wysoką prędkością wentylator nie jest potrzebny, bo pęd powietrza odbiera chłodnicy ciepło. Problem jednak się pojawia, gdy jedziemy wolno albo stoimy w korku szczególnie latem. Wtedy właśnie w razie potrzeby włączy się wentylator składający się z termowłącznika napędzanego elektrycznie.

Uszkodzony sterownik wentylatorów – objawy zawsze są widoczne?

Warto też zauważyć, że uszkodzenie wentylatora muszę się objawiać różne sposoby. Przede wszystkim jednak pierwszym symptomem będzie cisza. Błędne jest zakładanie, że uszkodzony sterownik wentylatorów objawy będzie dawać zawsze głośne. Jest wręcz przeciwnie. To właśnie wtedy, gdy słyszymy ten charakterystyczny szum obracających się łopatek wiatraka, to wiemy, że wszystko działa tak, jak należy. Gdy jednak jest gorąco, a wentylator nie włącza się, a tak powinien się zachować, gdy woda osiągnie temperaturę zbyt wysoką, to wtedy powinniśmy podejrzewać, że coś jest nie tak z mechanizmem. Gdy jeszcze dodatkowo brakowi odgłosów towarzyszy podniesienie się wskazówki temperatury cieczy chłodzącej, to najpewniej mamy do czynienia z usterką. Możliwe też, że uszkodzony wentylator będzie pracować nieustannie.

Jakub Borowiecki
Jakub Borowiecki
Od lat związany z branżą budowlaną. Ukończył studia architektoniczne w Warszawie, w wolnej chwili lubi majsterkować w swoim warsztacie.

Podobne artykuły

Komentarze

Najpopularniejsze