Jak sprawdzić przekaźnik?

W samochodach wszelkiej maści przekaźniki odpowiadają za prawidłowy przepływ prądy elektrycznego. To dzięki nim energia dociera chociażby do świateł mijania. Sam przekaźnik jest urządzeniem należącym do grupy elektromagnetycznych. Zasada jego działania jest prosta, analogiczna do zasad działania elektromagnesu. Więc jak sprawdzić, czy przekaźnik działa?

Do sprawdzenia, czy przekaźnik działa, konieczna jest podstawowa znajomość własnego samochodu, zasad jego działania i posiadanie odpowiedniego urządzenia. Do sprawdzania ewentualnych usterek elektryki przeznaczone są specjalne mierniki. Można je kupić w sklepach motoryzacyjnych za niewielkie pieniądze. W takim razie przejdźmy do sedna: jak sprawdzić przekaźnik samochodowy?

Po co i jak sprawdzić przekaźnik samochodowy?

Wiele z usterek występujących powszechnie we wszystkich modelach i markach samochodów nie jest niczym poważnym. Nie każdy zdaje sobie sprawę z faktu, że za rozruch, włączone światła czy podawane do silnika paliwo odpowiadają konkretne przekaźniki elektroniczne. Wiedza, jak sprawdzić przekaźnik samochodowy, może nas uratować przed zbędnymi kosztami niepotrzebnych napraw mechanicznych. Każdy z przekaźników znajduje się gdzie indziej i każdy z nich wymaga innego traktowania – szczególnie diagnostycznego.

Jak sprawdzić przekaźnik miernikiem?

Do sprawdzenia przekaźnika miernikiem konieczne jest zakupienie nawet niedrogiego multimetru – to podstawowe urządzenie do diagnostyki problemów urządzeń i układów elektrycznych. Najprostszą metodą wskazywaną na forach internetowych na to, jak sprawdzić przekaźnik miernikiem, jest zmierzenie jego rezystancji lub ustawienie urządzenia na symbolu diody. W przypadku, gdy urządzenie nie wskaże żadnej wartości, można śmiało założyć, że przekaźnik jest przepalony i wymaga wymiany na nowy. Mając możliwość sprawdzenia przekaźnika miernikiem należy też sprawdzić napięcie styku NO. W grę wchodzą styki nr 30 oraz 87, a wskaźniki urządzenia powinny być ustawione na symbolu diody. Wartość, jaka powinna się pojawić, wynosi: 000.

Jak sprawdzić przekaźnik świec żarowych miernikiem?

Świece żarowe odpowiadają w samochodach za rozruch. Jeśli mamy kłopoty z odpalaniem, powinniśmy dowiedzieć się, jak sprawdzić przekaźnik świec żarowych miernikiem. Przed tym, jak sprawdzamy przekaźnik świec żarowych np. w Renault, powinniśmy sprawdzić, czy wszystkie kable są całe, bez przerw czy nadpalenia. Prawidłowa diagnostyka w tym przypadku obejmuje sposób na to, jak sprawdzić przekaźnik świec żarowych w Renault. Chodzi o to, by sprawdzić multimetrem napięcie na wejściu, ale również połączenie masowe. Ostatni element należy sprawdzić razem z bezpiecznikiem odpowiedzialnym za świece żarowe. Następnie sprawdzić trzeba także włącznik stacyjki, czujnik temperatury, a także zwrócić uwagę na lampkę sygnalizującą podgrzewanie świec żarowych. Ostatnim etapem tego, jak sprawdzić przekaźnik świec żarowych miernikiem, jest zmierzenie napięcia na wyjściu. Jeśli to możliwe, warto również w międzyczasie odczytać kod błędu, jeśli taki się pokazał.

Jak sprawdzić przekaźnik pompy paliwa?

Pompa paliwa to kolejny podzespół każdego samochodu, umożliwiający jego działanie i jednocześnie potrzebujący do tego prądu z akumulatora.  Również w tym przypadku istnieje sposób, jak sprawdzić przekaźnik pompy paliwa. Samochód z uszkodzonym przekaźnikiem pompy paliwa będzie zachowywał się podobnie, jak gdyby uszkodzony był przekaźnik odpowiedzialny za rozrusznik. Do silnika nie będzie podawane paliwo, w związku z czym chociaż silnik jest w stanie pracować, nie będzie miał takiej możliwości. Do tego, jak sprawdzić przekaźnik pompy paliwa, wystarczy wprawne oko. Zepsuty przekaźnik nie musi jednak od razu wskazywać na zepsutą samą pompę i jej niezbędną wymianę.

Jak sprawdzić przekaźnik wycieraczek?

Zdarza się też, że wycieraczki nagle odmawiają nam posłuszeństwa. W takim przypadku zwykle obawiamy się zatarcia się czy uszkodzenia silnika wycieraczek. Wcześniej warto jednak sprawdzić przekaźnik wycieraczek – być może to on jest sprawcą problemu. Dostęp do niego jest prosty – w większości modeli znajduje się wraz z bezpiecznikami w skrzynce pod kolumną kierownicy. Sposób na to, jak sprawdzić przekaźnik wycieraczek jest banalnie prosty – musimy go wyjąć i obejrzeć. Jeśli będzie przepalony, z pewnością tego nie przeoczymy. W takim wypadku należy go wymienić na nowy i zamknąć temat. Dopiero gdy wymiana przekaźnika zawiedzie, trzeba szukać przyczyny głębiej – na przykład właśnie w silniku wycieraczek.

Jakub Borowiec
Od lat związany z branżą budowlaną. Ukończył studia architektoniczne we Warszawie, w wolnej chwili lubi majsterkować w swoim warsztacie.

Podobne artykuły

Komentarze

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Najpopularniejsze