Jak dobrać koło pasowe do silnika

Koło pasowe to jeden z nieodłącznych elementów przekładni pasowej składającej się na budowę silnika. Jego zadaniem jest przekazanie mocy z napędu czynnego na bierne. Zdarza się jednak, że niekiedy element ten ulega wyeksploatowaniu. Stajemy wtedy przed wyborem zakupu nowego. 

Koła pasowe – warianty

Na rynku dostępne jest wiele wariantów kół pasowych. Ich podział zależny jest od możliwości ich współpracy z kołem. 

Do najpopularniejszych należą:

  • koła pasowe klinowe – ich inna nazwa to koła pasowe rowkowe. Koła te zbudowane są z wieńca, który służy do nałożenia na niego pasa klinowego. Inne elementy składające się na jego budowę to: piasta, a także ramiona lub tarcza. Budowa kół pasowych klinowych charakteryzuje się tym, że część ich zewnętrznej faktury składa się z podłużnych rowków a niekiedy także, z otworu wstępnego. Są montowane pod tulejami. Jest to najpopularniejszy typ kół pasowych.
  • koła pasowe na pasy zębate – możemy wśród nich wyróżnić: skośne, klinowe, a także to dostosowane do silników elektrycznych. Jeśli więc rozważamy zakup koła pasowego na pasy zębate, powinniśmy sprecyzować, którego rodzaju potrzebujemy.
  • koło pasowe wielorowkowe – stosowany razem z kołem klinowym albo zębatym. Dzięki swojej budowie, która oparta jest na rowkach, umożliwione jest transferowanie wysokich prędkości. Najczęściej używane są w przedmiotach takich jak na przykład: prasy, szlifierki, a także przenośniki pasowe lub taśmowe.

Wybór rodzaju koła pasowego przekłada się na płynność i dobrą pracę przekładni, na której jest mocowany. Dobrze działająca przekładnia to sprawna i płynna praca silnika. Istotne jest, aby dokonać jak najlepszego wyboru koła pasowego, który będzie kompatybilny z rodzajem silnika. Dobrze działające koło klinowe daje nam sprawnie działający silnik. Jeśli dokonamy złego wyboru, a koło klinowe będzie niedopasowane, może to przyczynić się do szybszego zużycia maszyny, narażając nas na wysokie koszta napraw. Na jak najlepszą pracę silników składa się wiele czynników. Oprócz odpowiedniego wyboru koła klinowego jest to także jego odpowiedni montaż, a także jego jak najoptymalniejsze napięcie.

Jak dobrać koło pasowe do silnika?

Zastanawiając się, jak dobrać koło pasowe do silnika nasze poszukiwania powinniśmy rozpocząć od zaczerpnięcia wiedzy na temat ich wariantów. Jak dobrać koło pasowe do silnika, nie jest prostym tematem dla osób, które nie interesują się motoryzacją. Przy wyborze koła pasowego powinniśmy zaczerpnąć również wiedzy na temat ich możliwości tzn. z jaką częstotliwością i mocą mogą wykonywać swoją pracę. Jeśli zdecydujemy się na koło, którego prędkość obrotowa jest niewspółmierna z kołem, może to przyczynić się do zbyt dużych wibracji, co w konsekwencji, może spowodować zbyt szybką eksploatację całego układu. Osoby, które zastanawiają się, jak dobrać koło pasowe do silnika powinny sprawdzić również, jakie jest przełożenie zakładki. Parametr ten możemy sprawdzić poprzez proporcje liczby obrotów wału napędzającego do wału napędzanego. Kolejną istotną cechą, o której nie możemy zapomnieć, jest znajomość momentu obrotowego koła, która mówi nam o wartości przenoszonego obciążenia. Parametr ten decyduje w największym stopniu o mocy pojazdu i jego możliwościach. Ostatnią równie ważną kwestią jest jakość wykonania kół pasowych. Z racji faktu, że część ta w znacznym stopniu decyduje o pracy całego układu i żywotności silnika, warto rozważyć zakup tych nieco droższych.

Jeśli chcemy cieszyć się długą i sprawną pracą naszego pojazdu, wybierając koło pasowe do silnika, powinniśmy pamiętać o powyższych parametrach. Pozwoli to nam na długie i bezpiecznie użytkowanie naszych pojazdów.

Jakub Borowiec
Jakub Borowiec
Od lat związany z branżą budowlaną. Ukończył studia architektoniczne we Warszawie, w wolnej chwili lubi majsterkować w swoim warsztacie.

Podobne artykuły

Komentarze

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Najpopularniejsze