Jak zrobić audyt SEO swojej strony?

Pozycjonowanie i optymalizacja stron internetowych (SEO) jest jedną z najskuteczniejszych form reklamy w Internecie. Wpływa znacząco na zwiększenie ruchu z organicznych wyników wyszukiwania i stanowi znaczącą przewagę nad konkurencją. Podstawą działań w zakresie SEO jest odpowiednio zaplanowana strategia, która z kolei opiera się na przeprowadzonym uprzednio audycie. 

Co dokładnie obejmuje audyt SEO? Jak go przeprowadzić? Co zyska Twoja firma? Na te i wiele innych pytań postaramy się udzielić odpowiedzi w poniższym artykule.

Audyt SEO – co to jest i po co się go przeprowadza?

Audyt SEO to proces dogłębnej analizy strony internetowej, której celem jest wskazanie mocnych i słabych stron witryny, znalezienie optymalnych rozwiązań i zaplanowanie skutecznej strategii SEO. Dokument będący wynikiem audytu stanowi źródło szczegółowych informacji na temat struktury strony, jej zawartości i stanu technicznego oraz widoczności na tle konkurencji.

Po co się go przeprowadza? Audyt SEO strony internetowej jest kluczem do rozpoczęcia działań optymalizacyjnych w jej obrębie i poza nią. Pozwala zaplanować cały proces krok po kroku, uwzględniając tylko te działania, które realnie wpłyną na poprawę widoczności dla robotów Google. Dzięki niemu można zatem zredukować koszty i skrócić czas oczekiwania na pożądane efekty.

SEO audyt – etapy

Wnikliwy i pełny audyt Seo wymaga czasu, wiedzy i zaangażowania osoby, która go przeprowadza. Należy wykonywać go z podziałem na etapy, aby był czytelny i zrozumiały. 

1.Historia domeny i widoczności

Analiza zmian w historii domeny może okazać się kluczowa w opracowaniu strategii. Na tym etapie analizuje się spadki i wzrosty widoczności, co mogło mieć na nie wpływ, migracje, wpływ algorytmów Google itd. Jeśli strona jest budowana na odkupionej domenie, to ważne, żeby sprawdzić, czy nie ma negatywnej historii, bo może to wpływać na późniejsze wyniki.

2.Analiza techniczna strony

To wieloaspektowy etap audytu SEO. Obejmuje między innymi:

  • przekierowania i błędy techniczne
  • analizę struktury strony
  • poprawność tagów
  • indeksację i dostępność podstron dla robotów
  • parametry NOFOLLOW i DOFOLLOW
  • duplikację i kanibalizację treści
  • linkowanie wewnętrzne
  • prędkość witryny
  • dostępność dla wersji mobilnych
  • grafiki na stronie
  • wdrożenie SSL
  • poprawność JavaScript

3.Analiza treści i słów kluczowych

Na tym etapie analizujemy dotychczasowe treści na stronie, czy są poprawne, unikalne i merytoryczne, a przede wszystkim, czy zawierają frazy kluczowe. Następnie sprawdzamy, jak ta sytuacja wygląda u konkurencji. Na tej podstawie możemy sporządzić wykaz fraz kluczowych dla naszej branży, na które chcemy się wyświetlać w wynikach wyszukiwania.

4.Analiza linków zewnętrznych

Linki zewnętrzne są bardzo ważne w SEO. Google odczytuje je jako wskazówki od innych stron, że Twoja strona jest wiarygodna i wartościowa. Posiadając takie linki, masz szansę poprawić swoją widoczność, ale też zwiększyć ruch na stronie dzięki przekierowaniom. Audyt SEO ma za zadanie sprawdzić przede wszystkim czy linki, które prowadzą do Twojej strony, są dobrej jakości. To bardzo ważny aspekt, ponieważ strony z niskim rankingiem, mogą osłabić widoczność naszej witryny.

4.Analiza konkurencji

Etap polegający na wnikliwej analizie rynku i strategii stosowanych przez konkurencję. Pozwala to zrozumieć jakie działania w branży przynoszą rezultaty, a jakie nie. Może dostarczyć nam nowych pomysłów oraz przyczynić się do stworzenia własnej, unikalnej strategii SEO.

Narzędzia potrzebne do przeprowadzenia audytu SEO

Bez profesjonalnych narzędzi kompleksowy audyt SEO nie byłby możliwy. Na rynku jest ich naprawdę dużo. Można wybierać zarówno wśród darmowych, jak i płatnych i trudno wskazać faworyta. Każdy, kto pracuje na narzędziach do analizy SEO, ma swoje preferencje. 

W audycie SEO wykorzystuje się wiele różnych narzędzi w zależności od informacji, jakie chcemy uzyskać. Poniżej przykłady kilku najpopularniejszych.

Narzędzia do analizy słów kluczowych

Darmowe: Google Search Console, Google Keyword Planner, Google Trends, Answer the Public, Keywordtool.io

Płatne: Ahrefs, Senuto, SEMrush, SurferSeo, Semstorm

Narzędzia do analizy widoczności strony

Darmowe: Google Analytics, Google Search Console

Płatne: Senuto, Ahrefs, Semstorm, Seostation, SEMrush

Narzędzia do analizy technicznej strony

Darmowe: Screaming Frog, Google Search Console, Ahrefs Webmasters Tools, 

Płatne: DeepCrawl, Ahrefs, SurferSeo

Narzędzia do analizy linków

Płatne: Ahrefs, Majestic SEO, SEMrush, Clusteric Search Auditor

Dodatkowo podczas audytu SEO warto wykorzystać różne metody badawcze jak analiza konkurencji, czy testowanie prędkości i wydajności strony na różnych urządzeniach. Należy pamiętać, że same narzędzia to tylko pierwszy krok do wykonania dogłębnej analizy strony internetowej. 

Czy darmowy audyt SEO online jest skuteczny? 

W Internecie można znaleźć wiele stron, które oferują Darmowy Audyt SEO online. Czy jednak taka analiza będzie wartościowa i dostarczy nam odpowiedzi na wymienione w tym artykule czynniki? Audyt SEO darmowy jest na pewno zachęcający z uwagi na oszczędność kosztów. W jakimś stopniu przeanalizuje on naszą witrynę, wskaże kilka kluczowych elementów wymagających poprawy, ale z całą pewnością nie dostarczy pełnej i rzetelnej analizy stanu technicznego SEO naszej strony.

Darmowe narzędzia do audytu SEO często oferują jedynie podstawowe informacje, takie jak ogólna analiza struktury witryny, listę błędów technicznych lub podstawowe sugestie dotyczące optymalizacji treści. Te informacje mogą być pomocne, ale niewystarczające dla przygotowania skutecznej strategii SEO.

Audyt Seo strony – dlaczego warto powierzyć ekspertom? 

Audyt SEO wymaga wiedzy i doświadczenia, a także narzędzi, które trzeba dobrze poznać, aby prawidłowo z nich korzystać. Dlatego, aby uzyskać pełną i wnikliwą analizę naszej strony internetowej, warto skorzystać z usług specjalisty SEO. Zyskujemy przy tym dodatkowo indywidualne podejście do naszej strony internetowej i określenie jej specyficznych potrzeb, informacje o ukrytych i nietypowych błędach, a przede wszystkim oszczędność czasu. Poza tym specjaliści SEO dysponują dostępem do zaawansowanych narzędzi, również tych płatnych, za które nie musimy dodatkowo płacić.

Podsumowanie

Choć sam audyt SEO nie przynosi wymiernych korzyści, to zastosowanie się do wytycznych i wskazówek uzyskanych w raporcie może przerosnąć nasze oczekiwania. Dzięki niemu możemy poprawić widoczność w sieci, ruch w witrynie i wskaźniki konwersji. Audyt SEO jest złożonym procesem, którego wykonanie najlepiej zlecić specjalistom. Przeprowadzą oni kompleksową analizę witryny i zaproponują konkretnie działania optymalizacyjne, dopasowane do Twojego biznesu.

W przygotowaniu tekstu pomógł specjalista SEO Maciej Cherubin z agencji Octamedia.

Artykuł sponsorowany

Jakub Borowiecki
Jakub Borowiecki
Od lat związany z branżą budowlaną. Ukończył studia architektoniczne w Warszawie, w wolnej chwili lubi majsterkować w swoim warsztacie.

Podobne artykuły

Komentarze

Najpopularniejsze